niedziela, 2 września 2018

Krótka historia sztuki - Susie Hodge


The Short Story of Art
Wydawnictwo Alma-Press, 2018
224 str.

"Kreatywność wymaga odwagi."
Henri Matisse

Sztuka stanowi część kultury od wieków. W Krótkiej historii sztuki Susie Hodge zabiera czytelnika w niejaką podróż po świecie wypełnionym kolorami, teksturami i symboliką, przedstawiając pokrótce dzieła, autorów i co najważniejsze informacje dotyczące mijających epok, z perspektywy malarstwa i rzeźby. 

Recenzowana przeze mnie pozycja zdecydowanie została przemyślana. Autorka podzieliła książkę na cztery części. W pierwszej przedstawia kierunki rozpoczynając od prehistorii, a kończąc na konceptualizmie. To stąd dowiecie się jak zmieniało się podejście autorów do sztuki na przestrzeni lat, na czym się skupiali i jak ewoluował ich sposób na wyrażanie siebie. 

W części drugiej, Susie Hodge skupia się na dziełach. W ten sposób, mamy okazję przeczytać o ponad pięćdziesięciu niezwykłych okazach, ich autorach i tym co owe obrazy czy też rzeźby miały przedstawiać. Część ta pozwala też utrwalić różnice pomiędzy poszczególnymi kierunkami.

Część trzecia opisuje tematy, którymi poświęcali się autorzy tworząc swoje dzieła. Od religii, przez martwą naturę po abstrakcję i inne - poczytamy nieco o tym co owe koncepty reprezentowały. Pozycję kończymy z częścią czwartą skupioną na technikach. Ołówek, kreda, piórko czy sitodruk - autorka ponownie pozwala nam zobaczyć zmiany w stylach autorów. 

Książka przedstawia najważniejsze informacje, jest napisana niezwykle przystępnie, a całość wzbogaca mnóstwo ilustracji, co jest niezwykle pomocne i pozwala czytelnikowi jeszcze lepiej zrozumieć podawane informacje. Mnie osobiście spodobało się podejście Susie Hodge do tematu - skupiła się na elementach, które mają znaczenie i pomimo problematyki i faktu jak rozległą dziedziną jest sztuka, autorce udało się uchwycić istotne informacje. 

Jeśli mowa o minusach, to muszę wspomnieć o uczuciu niedosytu, które czułam, czytając tą pozycję. Wiem, że kluczowym elementem tej książki miało być "krótka" i dlatego ilość informacji jest niewielka i streszczona, ale rezultatem takiego zabiegu jest też moje niezadowolenie. Pewnych rzeczy w tej książce nie znalazłam, zabrakło mi głębszego wniknięcia w istotę obrazów, ich interpretację i obszerniejszego przedstawienia autorów, aczkolwiek zainspirowało mnie to do szukania informacji na własną rękę, więc doceniam fakt, że zostałam zmotywowana.

Pozycję polecam zainteresowanym sztuką, ale nie tylko. Tym, którzy chcieliby się dowiedzieć nieco podstawowych informacji i stawiającym pierwsze kroki w tej tematyce, wierzę, że książka może się przydać.

Pozdrawiam,
Sherry


Serdecznie dziękuję Wydawnictwu Alma-Press za udostępnienie mi pozycji do recenzji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz